Inilah Kenapa Penting Jadi Da'i

11:08 AM
Inilah Kenapa Penting Jadi Da'i

* TARGHIB PENTINGNYA JADI DA'I *

Perintah ibadah didlm al Quran di jelaskan secara global, tetapi perintah dakwah dijelaskan secara mendetail dan kisah-kisah perjalanan dakwah para nabi hampir memenuhi keseluruhan isi al Quran.

Nabi Nuh as dakwah siang dan malam selama 950 thn dan pengikutnya hanya 83 org. Dakwah di dlm penjara, dakwah diatas kapal. Bahkan di dlm al Quran di kisahkan seekor burung, seekor semut, dan seekor anjing yg terlibat dlm usaha dakwah.

Seseorang tdk akan memahami al Quran jika hanya berada pada suatu keadaan, hanya duduk pada majlis ilmu atau perpustakaan, sebab al Quran diturunkan dlm berbagai keadaan, suasana, dan tempat;

surat al Ahzab turun pada musim dingin, at Taubah pada musim panas, surat Yusuf pada saat paceklik (pada saat kelaparan melanda), surat al Maidah pada perjalanan haji, surat al Jumuah diturunkan dlm susana perdagangan di pasar.

Maka utk memahami kisah-kisah dlm al Quran, para sahabat ra dikondisikan dgn suasana dan keadaan yg sama dgn kondisi yg terjadi pada saat itu.

Ketika para sahabat ra bergerak utk berdakwah, maka gerakan ini menjadi asbab turunnya al Qur'an. Perintah2 Allah turun perlahan lahan hingga sempurna didahului dgn terjadinya peristiwa yg disebut asbabun nuzul. Dgn dakwah keimanan para sahabat ra menjadi kokoh. Ketika datang perintah dan larangan Allah mereka menyambutnya dgn sami'na wa atha'na.

Utk mendapatkan iman, para sahabat ditarbiyah oleh Rasulullah SAW dlm suasana perjuangan dan penderitaan, tdk dlm keadaan senang, tinggal dirumah bersama anak isteri tapi Semuanya berada dijalan Allah.

Setelah 13 thn kemudian, para sahabat mendapatkan halekat iman, sehingga Allah memperlihatkan hasil usaha iman dan amal mereka di dunia dan di akherat walaupun mereka masih ada didunia.

Allah SWT menurunkan al Quran kepada Rasulullah SAW, diturunkan kepada seorang da'i. Al Quran adalah kitab dakwah, ayat-ayat dakwah hampir memenuhi isi kandungannya, maka utk memahami dan mengamalkan al Quran hrs berdakwah. Seseorang tdk akan paham agama, bila tdk menjadikan dirinya sebagai seorang DA'I.

Bersedia semua menjadi DA'I. Insya Allah.
Previous
Next Post »
0 Komentar